مقصود از شناخت انسان در مبحث خودشناسی:
الف:از نظر گاه روانشناسی است.
ب:از دیدگاه تاریخی است
ج-آن است که انسان دارای استعداد و نیروهایی برای فهم خود و جهان و تکامل انسانی است.
د-همه گزینه های فوق صحیحمی باشد.
2-بنابه فر موده امیر مومنان علی علیه السلام بزرگترین سعادت و کامیابی انسان:
الف-خودشناسی است . ب-ارزیابی انسان از جهان (شناخت جهان)است.
ج-خداشناسی است. د-تعدیل امیال نفسانی و شهوانی است.
3-کدام یک از گزینه های ذیل رجحان و ضرورت خودشناسی نمی باشد.
الف-مقدمه ی خدا شناسی ب-مقدمه ی کمال انسانی
ج-پیش در آمد جهان شناسی د-مقدمه شناخت علومی چون جامعه شناسی،روانشناسی و ... است.
4-انسان به بزرگترین سعادت نایل می شود اگر
الف-خود را بشناسد
ب-گنجینه های فطرت و نهاد خود را کشف کند و آنها را به کمالب برساند.
ج-امیال نفسانی خود را تعدیل کند.
د-همه موارد
5-نقطه آغاز شناخت سرمایه هایث وجودی
الف-شناخت جامعه ب-شناخت خود
ب-شناخت خود
ج-تعامل انسان با جهان خارج از خود است.
د-شناخت حقیقت و روح
6-کدام گزینه اشاره به تعامل انسان با جهان خارج از خود دارد.
الف-شناخت جامعه ب-شناخت خود
ب-شناخت خود
ج-کمال گرایی
د-شناخت حقیقت و روح
7-شناخت جهان پس از شناخت..............حاصل می شود.
الف-قوای انسانی ب-ابزار شناخت انسان و گستره و مرزهای آن
ج-سرمایه های وجودی انسان د-الف و ب هر دو صحیح است
8-فرموده حضرت علی (ع) کیف یعرف غیره من یجهل نفسه به کدام موضوع اشاره دارد.؟
الف-رابطه بین خود شناسی و خدا شناسی ب-رابطه بین انسانشناسی و جهان شناسی
ج-رابطه بین جهان شناسی و خدا شناسی د-رابطه بین انسان شناسی و معرفت شناسی
9-کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف-خودشناسی مقدمه ی خدا شناسی است.
ب-خودشناسی مقدمه محبت و معرفت به خداست.
ج-وجود انسان وابسته و ممکگن الوجود است.
د-وجود انسان وابسته به چیزی است.
10-این فرمایش حضرت علی(ع)"من عرف نفسه فقد عرف ربه" به کدام یک از دلایل خود شناسی اشاره دارد.؟
الف-مقدمه خداشناسی ب-پیش در آمد جهان شناسی
ج-حلال مشکلات انسان د-مقدمه کمال انسانی
11-بسیاری از مشکلات روحی ،روانی، فکری و اخلاقی انسان ناشی از
الف جهل به جهان پیرامون خود است. ب-خود شناسی است
ج-نا آشنایی انسان با علوم روز است د-گرفتار شدن انسان در مکاتب الحادی است.
12-بسیاری از مکاتب الحادی نظیر ماتریالیسم ،لیبرالیسم و...ریشه در
الف-عدم شناخت هستی دارند ب-عدم شناخت انسان دارند.
ج-عدم شناخت خدا را دارند. د-هوای نفس دارند.
13- کدام گزینه نتیجه ی شناخت صحیح خود است؟
الف-آرامش راستین در پرتو تعقل و خرد ورزی ب-انس با خدا
ج-تبعیت از فرامین الهی د-همه موارد
14- کدام گزینه اشاره به دیدگاه مادیون درباره حقیقت وجودی انسان ندارد.
الف-هستی با ماده برابر است. ب-انسان پدیده کاملا مادی است
ج-با قوانین مادی که مبتنی بر حس و تجربه است می توان انسان را شناخت.
د-علاوه بر بعد مادی انسان،بعد غیر مادی(حقیقتی به نام روح) وجود دارد.
15-محور همه تعالیم ادیان الهی عبارت است از :
الف-جسم آدمی ب-روح آدمی
ج-اگر به جسم انسان توجه شود به دلیل تاثیر آن در روح است. د-ب وج هر دو صحیح است
16- کدام گزینه با دیدگاه الهیون در باب حقیقت انسان ناسازگار است؟
الف-روح غیر مادی را می توان با ابراز حسی و تجربی به مطالعه و بررسی گذاشت.
ب-روح یا بعد غیر مادی انسان با مردن و متلاشی شدن از بین نمی رود.
ج-انسان علاوه بر بدن مادی از روح الهی بهره مند است.
د-روح یا بعد غیر مادی انسان حیاتی جاودانه را در عالم آخرت پیش می گیرد.
17-آیه شریفه ثم سواه و نفخ فیه من روحه اشاره به
الف-روح انسان دارد. ب-جسم انسان و کیفیت خلقت او دارد.
ج-دو ساحتی بودن انسان دارد. د-هیچکدام.
18-مقصود از تسویه
الف-بازستاندن روح به تمامی به هنگام مرگ
ب-خلقت اعضای بدن به صورت اعتدال و دور از افراط و تفریط
ج-تکمیل خلقت جسمانی و پردازش آفرینش ظاهری بدن انسان
د-ب و ج هر دو صحیح است.
19-وجود انسان چه نوع وجودی محسوب می گردد؟
الف-ممکن الوجود-وابسته ب-واجب الوجود –وابسته
ج-ضروری-وابسته د-تصادفی –مستقل